Birgit in Helsinki!

Eerste 1.5 week in Helsinki!

Vrijdag 29 augustus was het dan eindelijk zo ver! Na maanden van voorbereidingen vertrok ik dan eindelijk naar het land met de duizenden meren/bossen, het land waar de Kerstman schijnt te wonen en het land waar men absoluut niet zonder wodka kan leven..: Finland!

Inmiddels bevind ik me alweer zo'n 1.5 week in Helsinki en heb ik al onwijs veel leuke dingen meegemaakt, aardige mensen ontmoet en mooie dingen gezien!

Het eerste weekend bestond eigenlijk vooral uit het verkennen van de stad met mijn ouders & Mira. Beetje sightseeing, beetje shoppen, boottripje hier, museumpje daar en 's avonds lekker rendier eten! (je kent het wel

Wink
)

De daaropvolgende week was nogal vol gepland. De Helsinki School of Economics heeft namelijk een studievereniging, genaamd KY, die allerlei activiteiten voor exchange studenten organiseert. Alle exchange studenten zijn hier verdeeld in verschillende groepjes, welke onder leiding staan van 2 Finse tutors, die je echt helpen met alles! Enkele voorbeelden van activiteiten georganiseerd door KY: Op maandag hadden we een ‘Welcome Evening', op dinsdag de ‘Hietsu Day' (soort van sportmiddag) en op donderdag de beruchte ‘Walrus Day'!

Deze laatstgenoemde ‘walrusdag' is eigenlijk een soort van introductie dag voor alle eerstejaars studenten die met hun opleiding starten aan de Helsinki School of Economics. Van tevoren werd ons echt niks over deze dag verteld; alle tutoren deden ontzettend geheimzinnig, het enige wat wij als exchange studenten wisten is dat we een (oude!) tandenborstel mee moesten nemen, comfortabele kleding aan moesten trekken en deze dag absoluut niet konden missen..

De dag startte rond 9 uur 's ochtends met een ‘ontbijt', wat eigenlijk meer een voorproefje was van een Fins ‘Sitsi Party'; Aan lange tafels werden liedjes gezongen en na elk liedje werd er geproost (altijd fijn, Finse wodka om 9 uur 's ochtends..) Hierna gingen we met z'n allen, gekleed in onze mooie outfit (zie foto's), het centrum in om een beeld hier in de stad met onze tandenborstel te poetsen. Nadat dit beeld weer schitterde in de zon (jaa, ook hier kan de zon soms schijnen!) vertrokken we richting het Senaatsplein waar we op de trappen van de Dom de letters KY en KUJ creëerden (zie foto's voor het resultaat!). Hierna volgde een lunch en verder hebben we de hele middag met ons tutorgroepje activiteiten gedaan die ertoe dienen elkaar beter te leren kennen. Als afsluiter van deze dag waren er voor de avond nog wat feestjes georganiseerd waar je je kon vermaken tot diep in de nacht/ochtend daarop!

Afgelopen zaterdag heb ik verder met mijn tutorgroepje een bezoekje gebracht aan het eiland Suomenlinna! Dat is een eilandje die met de boot vanaf het centrum van Helsinki te bereiken is. Hier hebben we met ons groepje op het ‘strand' gepicknickt. Afgezien van de wespen (die zaten daar echt veeeel!) was dit ook een ontzettend geslaagd en gezellig dagje!

Wat betreft school, dit is hier wel heel anders dan in Rotterdam. Daar ben ik echt gewend om met ongeveer 500 man in een collegezaal te zitten; hier zijn het er niet meer dan 30.. Ook hebben ze hier noggeen kennisgemaakt met het fenomeen ‘SlimStuderen' (samenvattingen), dus moet ik nog even uitzoeken hoe ik die tentamens hier zal zien te halen..

Overige plannen voor deze week: Straks sporten op school, wat colleges volgen + studeren, morgen een bezoekje brengen aan de sauna (die hebben we namelijk ook in deze flat

Laughing
!), Sitsi party, verjaardagsfeestje tutor Henri en nog veel meer gezellige activiteiten ondernemen met ons tutorgroepje! Verder staat voor de week daarop nog een tripje naar Talinn (Estland) op de planning! Kortom, voorlopig vermaak ik me hier nog prima!

Ik houd jullie op de hoogte!

Reacties

Reacties

Adrie en Rien

Vanuit Helsinki gezellige foto's leuke verhalen van jou.
Hou ons op de hoogte. We weten dat er lekkere zalmsoep en verse vis te eten is op de markt. Nu je internet verbinding hebt kan je volop kletsen met een ieder. Het weer zal wel wennen zijn.

willemijn

Hey Helsinki ganger,
super vet dat je ook naar Tallinn kan, moet je zeker doen. T is n super leuke stad. Leuk die intro verder, bij ons was t echt zoo anders. Wij hadden niet zo'n tutor, dus moesten het allemaal maar zelf uitvogelen.

Suusje

Jo Big!
Wat een lang verhaal zeg, maar ik heb er even hard mijn best voor gedaan en heb het helemaal gelezen!!
Vorige week was ik ook mentor van mijn eerstejaars, dus ik heb ook weer een beetje intro gehad :) Was druk, maar wel heel leuk!
Nou have fun en doe rustig met de wodka he ;) haha
Liefs!

Wijco

Je hebt een mooie webside in het leven geroepen. Zo te lezen heb je het goed naar je zin. Hoe moet het nu met Wynand z'n verjaardag ? Ik zal jouw kusje missen. We wensen je een fijne tijd toe en we zullen de webside regelmatig bezoeken. Groetjes en kusjes

jannie de jager

hoi Birgit misschien is dit dubbel maar er is iets misgegaan met hetreageren op jouw berichtjes, dus ik reageer nogmaals. Het lijkt me allemaal ontzettend leuk wat je daar in Finland doet. vooral de natuur in Finland lijkt mwe heel interessant. hadden jullie ook natuur gidsen daar en leer je er ook Fins! en hoe communiceer je met de andere studiegenoten . Is dit allemaal in het Engels of ook nog in andere talen groetjes jannie

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!